
Ik beschrijf de twee opdrachten bij ding 22 in één Blog.
Ik heb verschillende artikelen gelezen. Naar mijn idee zijn het allemaal ontwikkelingen die er niet alleen in de toekomst aankomen, maar die juist al in volle gang zijn. De wijze waarop je verbonden bent en blijft met je klant, rekening houdend met de verschillende interesses en wijze van informatie zoeken van diverse doelgroepen. Dit is iets wat ons dagelijks moet bezig houden, omdat het ons bestaansrecht geeft. Ik vind dat onze organisatie met de verbreding van activiteiten hier een paar jaar terug al een grote stap in heeft gezet. Weliswaar geen digitale stap, maar wel een stap die naar de toekomst kijkt en die voor nieuwe en aanvullende activiteiten zorgt om informatie te ontsluiten naar een zo'n groot mogelijk publiek.
Ik denk dat het ook kansen bied. Zo stromen middelbare scholieren zo 'n beetje van nature weg uit ons klantenbestand. Ze hebben zoveel bezigheden die niets met de bibliotheek te maken hebben. Alle sociale netwerken bieden een ultieme kans om ze verbonden te houden / krijgen aan de bibliotheek. Als ze via ons het gemakkelijkst aan betrouwbare informatie komen voor de projecten waaraan ze werken, dan zullen ze ons vinden en gebruiken.
Ik heb wel een paar grote zorgpunten. Dat is enerzijds de grote afstand tussen beleidsmakers (landelijk, provinciaal en misschien ook wel van de eigen organisatie) en de uitvoerders. Uit de artikelen en filmpjes leid ik af dat de visieontwikkeling en beeldvorming over de bibliotheek van de toekomst al ver ontwikkeld is. Hier wordt gebruik gemaakt van veel 2.0 dingen. Terwijl wij bezig zijn met 23 dingen en je toch nog regelmatig mensen spreekt die afvragen wat ze nu na de cursus nog kunnen doen met de opgedane kennis... De vertaalslag van mogelijkheden van 2.0 dingen naar de praktijk van alle dag is nog niet eigen gemaakt. En de vraag is of dit gemakkelijk realiseerbaar is met het huidige personeelsbestand.
Dat is ook mijn tweede zorgpunt. Het personeelsbestand van onze organisatie is geen afspiegeling van de omgeving waarin we werken. Verhoudingsgewijs werken er veel 45+ ers. Die overigens met veel passie en hart voor de zaak werken. Maar de vraag is of de link met andere doelgroepen die andere interesses hebben en een andere manier van informatie zoeken wel voldoende is. En je kunt veel moeite doen om je 'te verplaatsen in', maar dat is nog altijd heel anders dan 'onderdeel uitmaken van'. En aangezien een personeelsbestand vrij statisch is en in ieder geval niet op korte termijn rigoureus verandert kan worden (wat we ook echt niet willen, gezien de grote kennis en ervaring die aanwezig is), zul je andere creatieve manieren moeten bedenken. Dit zal liggen in bijvoorbeeld opleidingsplaatsen, stages, gebruikersgroepen, forums enz. Een punt om op de agenda van de nabije toekomst te zetten.
Over bibliotheek 2.0, tja. Ik was al gelinked, maar heb er nog niet veel mee gedaan. Ik laat me erdoor informeren, maar ben zelf nog niet actief op het gebied van kennis delen.
Binnen de provincie is natuurlijk onlangs BNB geïntroduceerd. In het verlengde daarvan, wordt een HRM kennisnetwerk opgericht, waar zowel fysiek als digitaal kennis gedeeld gaat worden. Daar heb ik directer profijt van in mijn werk en ik zal er daarom directer gebruik van gaan maken. Het grote voordeel van deze netwerken vind ik wel, dat het me helpt om in de grote massa van informatie gericht te kunnen zoeken. Ik vind kennis delen een groot goed, maar ook daarin moeten keuzes gemaakt worden, om door de bomen het bos te blijven zien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten